flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду Немирівським районним судом Вінницької області справ про адміністративні правопорушення передбаченні ст. 124 КУпАП за 2017 рік

17 січня 2018, 16:53

Узагальнення практики розгляду Немирівським районним судом Вінницької області справ про адміністративні правопорушення передбаченні ст. 124 КУпАП за 2017 рік

На виконання заходів, передбачених планом роботи суду на перше півріччя 2018 року помічником голови суду Шерматюк А. І. проведено узагальнення судової практики судового розгляду справ про адміністративні правопорушення за 2017 рік за ст. 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КупАП) на основі даних статистичної звітності форми № 3 «Про розгляд судом справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності за 2017 рік».

Метою узагальнення є дослідження застосування судом чинного законодавства при розгляді судових справ про адміністративні правопорушення за ст. 124 КУпАП, виявлення при цьому складних питань у судовій практиці та з’ясування можливих шляхів для їх вирішення. Правопорушення на транспорті мають загальні родові ознаки злочинів і проступків і класифікуються, як і в інших галузях суспільної діяльності. Вони поділяються на кримінальні злочини, адміністративні проступки, цивільно-правові делікти, дисциплінарні проступки. Усі види правопорушень на транспорті мають деякі спільні ознаки. Об’єктом цих правопорушень є суспільні відносини у сфері безпечної роботи транспорту або суспільна безпека. Суспільна безпека в якості об’єкта цих правопорушень означає сукупність відносин, що забезпечують охорону життя і здоров’я людей, матеріальних цінностей, навколишнього природного середовища, безаварійну роботу транспорту в цілому. Наслідками таких правопорушень часто бувають аварії, катастрофи, нещасні випадки з людьми, що спричинюють шкідливі наслідки для здоров’я і майна людей, навколишнього природного середовища або викликають загрозу для них.

Часто в результаті транспортних правопорушень не витримується графік руху транспортних засобів, затримка перевезення вантажів і пасажирів, дезорганізується робота транспортних підприємств. Суспільна небезпека цих правопорушень має два аспекти: по-перше, виникає небезпека життю та здоров’ю людей; по-друге, спричиняється матеріальна шкода або виникає її загроза, і разом з цим, порушується безпечне функціонування самого транспорту. Особливістю транспортних правопорушень є те, що шкода особі або майну завдається в основному при порушенні правил використання джерел підвищеної небезпеки, а також шляхом порушення правил безпеки. Це дає підстави виділити транспортні правопорушення у відокремлену самостійну групу. Як свідчить аналіз, всі транспортні правопорушення мають єдиний родовий об’єкт, багато загального в ознаках об’єктивної і суб’єктивної сторін, усі вони скоєні у певній сфері діяльності як результат взаємодії людини з транспортним засобом. Згідно ст. 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення – порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.

До Немирівського районного суду Вінницької області у 2017 році 77 справ за ст. 124 КУпАП, розглянуто з них 77 справ, з винесенням постанов про накладення адміністративного стягнення 65 справ. Повернуто один матеріали. З різних підстав закрито провадження у п’яти справах, з них за закінченням строків накладення адміністративного стягнення - 1 справа, відсутність події і  складу адміністративного правопорушення – 3 справи, звільнено від адміністративної відповідальності при малозначністі правопорушення - 1 справа. До закриття справ призводить, зокрема, недотримання при складенні протоколу про адміністративне правопорушення уповноваженими посадовими особами патрульної поліції вимог ст. 38 КУпАП щодо строків накладення адміністративного стягнення та несвоєчасне надсилання матеріалів до суду, в тому числі після доопрацювання, складання протоколу без дотримання норм закону. Адміністративних справ по яких  на правопорушників накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у 2017 році становить 62 справи, позбавлення спеціального права за 2017 рік  по трьох справах. Загальна сума штрафу накладеного на правопорушників становить 21080 грн., з них добровільно сплачено 14280 гривень.

         Серед проблем, що виникають при застосуванні судом чинного законодавства під час розгляду справ аналізованої категорії, можна назвати систематичну неявку деяких правопорушників до суду, які у такий спосіб намагаються уникнути адміністративної відповідальності за вчинене, що разом із неналежно оформленим протоколом про адміністративне правопорушення фактично унеможливлює виконання судом вимог ст. 280 КУпАП щодо встановлення під час розгляду справ всіх необхідних обставин, зокрема тих, що пом’якшують або обтяжують відповідальність особи, а також інших обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Оскаржено в апеляційному порядку до Апеляційного суду Вінницької області за 2017 рік три постанови Немирівського районного суду Вінницької області, з них 1 залишено без змін, а 2 скасовано і закрито. Основними причинами скасування постанов є: неврахування суддею при прийнятті рішення вимоги ст. 33 КУпАП; не врахування всіх фактичних обставин по справі; судове рішення постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Отже, для більш ефективного застосування законодавства про адміністративну відповідальність за порушення у сфері дорожнього руху необхідно дотримуватися порядку складання протоколів про адміністративні правопорушення та вчасно направляти їх до суду. Доцільною є пропозиція, щоб працівники поліції при складанні адміністративного протоколу вимагали у правопорушника відомості про їх ідентифікаційний код і зазначали його в протоколі, оскільки відсутність ідентифікаційного коду є в подальшому перешкодою для Державної виконавчої служби у виконанні постанов суду про адміністративне стягнення у вигляді штрафу.

            Помічник голови

Немирівського районного суду                                           А. І. Шерматюк